تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸.::. ساعت : ۹:۰۸ ب.ظ
فاقددیدگاه

به بهانه هفته فرهنگ مالیاتی /سفر با پای عشق به دنای سرافراز / وقتی دنا بوی خدا می داد

پرینت خبر
بام نفت -پس از چند هفته کار فشرده در ماه های خرداد وتیر، فصل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای ترویج فرهنگ ورزش همگانی بویژه ورزش مفرح کوهنوردی و بهره گیری از ظرفیت اطلاع رسانی این ورزش پرطرفدار درجهت ترویج فرهنگ مالیات، همزمان با هفته فرهنگ مالیاتی از۱۶تا ۲۳تیربا تعدادی از همکاران عازم قله حوض دال دنا شدیم به مقصد جایی که بدیع ترین مناظر چشم نواز اوج زیبایی خالق خلقت را در پیشوازهررهگذری به نمایش گذاشته است تا خستگی روح وروان را از عطر گل های چشم نواز و زلال جویباران برفی بزدایم .
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی ،ساعت ۱۵روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه از محل اداره کل امور مالیاتی راهی اداره امور مالیاتی سی سخت در ۳۶کیلومتری یاسوج شدیم و پس از وقفه ای نیم ساعته با سرویس عمومی این شهر زیبا و آرمیده در دامن دنای سرکش به سمت گردنه بیژن حرکت نمودیم .
دنا بیش از ۵۰قله بالای چهارهزار متر دارد و مقصد ما قله حوض دال دنا بود.
وقتی در محل ورودی سینه کش سی جانی پیاده شدیم سایه دلکش پسین دنا در حالی که نسیم روح نواز بابوی چویل شامه نوازی می کرد، اولین عکس های کوهنوردان فراز دنا درنقظه آغاز حرکت در قاب دوربین ها نقش بست.
تماشای ستیغ های سربفلک کشیده، شیب بسیارتند گردنه های سی چانی،وجود برف انبارهای بزرگ با تابلوی زیبایی از گل های سبزفام دنا در این فصل گرما منظرگاهی بود که شوق رفتن به ارتفاعات را در دنای باور گروه کوهنوردی (فرازدنا) اداره کل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد افزون نمود.
گروه ۲۳ نفره در صفی منظم و در فضایی لبریز از همدلی و همیاری به سمت چشمه سی چانی حرکت نمودند ، آسمون مینوی و ستیغ های برفی و چشمه سارهای پرشمار درحالی که فضا مشغوف نغمه های دل انگیز کبک در جای جای مسیر بود، منظرگاه روح نواز وطبیعت سحرآمیز چشم نوازی بود بویژه برای گروهی از همنوردان که برای نخستین بار عزم سفر به دنا کرده بودند.
کمی از سینه کش نفس گیر سی جانی نگذشته بودیم که حرکت برغاله وحشی بر یک تپه برفی چشم کوهنوردان را به خود جلب کرد، تماشای این بزغاله کوهی دراین مسیرنزدیک جالب توجه بود اگرچه انتظاربراین است که پس از سالها حفاظت از دنا گله های پرشماری در این نقاط وجود داشت، بعد از چند لحظه بزکوهی نیز از شیارصخره برون آمد و بطرف برغاله حرکت نمود تا زیبایی این صحنه افزون شود .
کم کم به غزوب نزدیک می شدیم که به چشمه سی چانی با انباربرف خیره کننده رسیدیم همنوردان کام خود را از آب چشمه سار سی چانی گوارا نمودند و این منظرگاه زیبا به قاب تصویرکشیده شد.
برخی همنوردان که سال گذشته خشکی این چشمه را دیده بودند، بسیار ذوق زده شدندو هزاران بار شاکر الطاف خدای رحمان شدند.
برفراز گردنه سی جانی جایی که برف انبارهای بیشتری وجود دارد بوی چویل زاید الوصف شامه نوازی می کرد که دراین هنگام تماشای شهر سی سخت زیبایی دیگری را فراروی مان قرار داد.
در این لحظه های لبریز طراوات ناگهان صدای اذان مغرب پیچید وخوان سجاده ها لبریز عطرچویل وبوی خدا شد .
همنوردان با بستن چراغ های کوچک روشنایی برپیشانی فاصله گردنه سی چانی تا جان پناه حوض دال دنا را شبانه طی کردند .
وقتی از سینه کش تپه های پرشمارگذشتیم ناگهان چراغ های جان پناه خود نمایی کرد .
در مسیررسیدن به جان پناه زوزه تند بادهای معطر از ناب ترین گلها ی دنای افسونگر و شرشر آب چشمه ساران از سینه کش تپه ها حال وهوای شورانگیزی داشت و این فضای مفرح لذت پیاده روی لبریز از آرامش در شب را دوچندان کرده بود.

شب هنگام وقتی کمی پایین تر از جان پناه صدای مهیب تندباد ستیغ های حوض دال دنا چون هواپیما درگوشم می غرید و سرمای زمهریر آزارمان می داد،تجدید خاطره سرمای وحشتناک شب سقوط هواپیمای آسمان جانم را آزارداد ودور از چشم همنوردان باران اشک تسلی روح ملولم شد…..نمی شود به دنا رفت و از مصیبت این حادثه فارغ بود…
شب سرد در جان پناه که کمی بدلیل سروصدا خواب درآن ممکن نبود با خواب وبیداری گذشت و پس از اذان صبح حدود ساعت ۵:۳۰ دقیقه جان پناه را به سمت قله حوض دال دنا ترک کردیم .
هرچند هواسرد بود اما گرمای محبت گروه همدل وهمراه مجالی به سرمای تند سحرگاه برای آزاردادن همنوردان نداد درحالی که آرام آرام به سمت قله حرکت نمودیم دو همنورد کمی بدیل نوسان فشارهوا دچارمشکل شدند و حرکت گروه را دچارتاخیر نمودند اما بالاخره ساعت ۶/۴۵دقیقه صبح قله فتح شد و پرچم سرافراز اداره کل برفرازحوض دال دنا برافراشته شد.
پس از چند لحظه توقف برفراز قله ۴۳۲۵ متری حوض دال دنا و گرفتن عکس های پرشمار یادگاری وادای احترام به قربانیان سانحه هوایی آسمان به سمت جان پناه حرکت نمودیم .
در مسیر حرکت دسته های پرشماری از دو تا ۳۰نفره درحال حرکت بودند، عده ای شادمان از صعود درحال برگشت و عده ای در تب وتاب طی پیچ خم سفرشوق رسیدن به قله را داشتند واین تنوع گروه ها وگویش ها حال وهوای خاصی به این ارتفاع خشن اما زیباد داده بود.
ساعت ۱۰ روزجمعه پس از صرف صبحانه، جان پناه را به سمت گردنه بیژن ترک نمودیم ودر این مسیر شکفتن گلهای رنگارنگ و جوشیدن چشمه سارهای برفی عظمت خالق خلقت را در چشمان هررهگذری چون آیینه بتصویر می کشید.
حدود ساعت یک به محل ایستگاه بیژن رسیدیم و باسرویس به محل پارک خودرها در داخل شهر سیسخت رسیدیم و این سفر به یادماندنی همراه با شکفتن غنچه های لبخند به پایان رسید.

اعت ۱۵روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه از محل اداره کل امور مالیاتی راهی اداره امور مالیاتی سی سخت در ۳۶کیلومتری یاسوج شدیم و پس از وقفه ای نیم ساعته با سرویس شهرداری این شهر زیبا و آرمیده در دامن دنای سرکش به سمت گردنه بیژن حرکت نمودیم.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی ،ساعت ۱۵روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه از محل اداره کل امور مالیاتی راهی اداره امور مالیاتی سی سخت در ۳۶کیلومتری یاسوج شدیم و پس از وقفه ای نیم ساعته با سرویس شهرداری این شهر زیبا و آرمیده در دامن دنای سرکش به سمت گردنه بیژن حرکت نمودیم .
دنا بیش از ۴۰ قله بالای چهارهزار متر دارد و مقصد ما قله حوض دال دنا بود.
کمی از سینه کش نفس گیر سی جانی نگذشته بودیم که حرکت برغاله وحشی بر یک تپه برفی چشم کوهنوردان را به خود جلب کرد، تماشای این آهو دراین مسیرنزدیک جالب توجه بود اگرچه انتظاربراین است که پس از سالها حفاظت از دنا گله های پرشماری در این نقاط وجود داشت، بعد از چند لحظه بزکوهی نیز از شیارصخره برون آمد و بطرف برغاله حرکت نمود تا زیبایی این صحنه افزون شود .
برقرار گردنه سی جانی جایی که برف انبارهای بیشتری وجود دارد بوی چویل زاید الوصف شامه نوازی می کرد که دراین هنگام تماشای شهر سی سخت زیبایی دیگری را فراروی مان قرار داد.
همنوردان با بستن چراغ های کوچک روشنایی برپیشانی فاصه گردنه سی چانی تا جان پانه حوض دال دنا را شبانه طی کردند .
وقتی از سینه کش تپهای پرشمارگذشستم ناگهنان چراغ های جان پناه خود نمایی کرد .
در مسیررسیدن به جان پناه زوزه تند بادهای معطر از ناب ترین گلها ی دنای افسونگر و شرشر آب چشمه ساران از سینه کش تپه ها حال وهوای شورانگزی داشت و این فضای مفرح لذت پیاده وری لبریز از آرامش در شب را دوچندان کرده بود.
وقتی به نزدیکی جان پناه رسیدیم وجود پشته های انبوه برف در ورودی جان پناه بسیار جالب توجه وهوای منطقه از برودت سرمای خشن کاملا زمستانی بود و در عین حال تماشای جان پناه نسبتا بزرگ در دوطبقه با مصالح مختلف و باکیفیت مناسب در این ارتفاع چند هزار متری نقطه امیدی برای رهایی از سرمای بران این نقطه حتی در گرمترین ایام سال است.پس از ورودبه جان پناه مسئول کمپ راهنمایی مان کرد برای اسکان در طبقه دوم جان پناه و برای رهایی از سرمای آزاد دهنده مهربان وصمیمی به فاصله نزدیک دورهم جمع شدیم و سفره ای به سلیقه وذائقه تمامی اعضای گروه سخاوتمندانه پهن شد.
هرجند هواسرد بود اما گرمای محبت گروه همدل وهمراه مجالی به سرمای تند سحرگاه برای آزاردادن همنوردان نداد درحالی که آرام آرام به سمت قله حرکت نمودیم دو همنورد کمی بدیل نوسان فشارهوا دچارمشکل شدند و حرکت گروه را دچارتاخیر نمودند اما بالاخره ساعت هفت صبح قله فتح شد و پرچم سرافزاز این برفرازحوض دال دنا برافراشته شد.برفراز قله
حدود ساعت یک به محل ایستگاه بیژن رسیدیم و باسرویس شهرداری به محل پارک خودرها در سایت اداری رسیدیم و این سفر به یادماندنی همراه با شکفتن غنچه های لبخند به پایان رسید.
پایان یافتن عمر و ضرورت داشتن روح آزادگی و مهربانی به سخاوت طبیعت دنای روح نواز آموزه ای از سفر دو روزه کوهنوردی بود که به عنوان خاطره ای فراموش نشدنی برای کوهنوردان فراز دنای اداره کل امور مالیاتی باقی خواهد ماند.مظفر عدالت نسب / روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد

دیدگاه خود را به ما بگویید.